torsdag 14. august 2014

List.Filter og List.Map

Har drevet litt videre med listebehandling i Dynamo og selv om det er laaaangt igjen til zen iht. denne tabellen Six phases of Revit  så er jeg kanskje på nivå 2-3.

Har tenkt til å forklare to funksjoner idag som har med listebehandling å gjøre.

1. List.Map

List.Map er en funksjon som lar deg "mappe" en funksjon over en liste og bevare listestrukturen din.
Under har jeg laget en enkel liste med stringinputs. Jeg vil finne ut om noen av listeverdiene inneholder stringverdien "xyz".

Map funksjonen lar meg altså bruke String.Contains noden uten å ha en string input i selve String.Contains noden. Ikke helt enkelt, men lettere å se på bildet tror jeg.



Jeg sitter altså igjen med en liste med true/false-verdier og de er ikke så mye verdt i seg selv.
(dette er et eksempel, men for String.Contains noden kan man kjøre listen rett i noden og få samme resultat som ved å mappe den)

Men, vi kan bruke..

2. List.FilterByBooleanMask

Som lar oss bruke true/false-listen vi akkurat har laget til å filtrere den originale listen. 


Kan hende andre har bruksområder jeg ikke kommer på, men kan feks brukes til å filtrere ut punkt verdier som har en gitt x verdi, sjekke om punktverdier er innenfor en gitt verdi osv

Snakkes.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar